zaterdag 12 februari 2011

schoolweek

De kinderen hebben een eerste schoolweek achter de rug en deze is erg goed meegevallen.  Alle 4 voelen ze zich op hun gemak op Plimmerton School.  De school, de leerkrachten en de leerlingen doen veel moeite om de kinderen te integreren.  De hulpjuf July komt volgende week nog een hele week en nadien worden de kinderen verder begeleid door een 'second laguage teacher' gedurende 2 dagen/week.
Het engels praten en begrijpen begint bij Hanne en Nore erg te 'vlotten'.  Beiden hebben geen schrik om engels te praten.  Ook het engels schrijven en lezen lukt voldoende.  Zij zullen de taal snel onder de knie hebben, denk ik. 
Eva en Kobe beginnen ook stilaan enkele woordjes te begrijpen en te spreken.  Zij voelen zich wel nog niet zo op hun  gemak om engels het praten - hun schuchterheid moet nog wat verdwijnen. Elke avond oefenen we in de leesboekjes die ze meekrijgen van school. 
Ook ik ben deze week elke ochtend op school gebleven tot aan de ochtendpauze/speeltijd. Eva vindt het fijn als ik haar wat help opstarten.  Voor Kobe maakt het niet uit of ik er ben en Hanne en Nore hebben liever dat ik niet in de klas kom :-).
Vandaag hebben de kinderen veiligheidsoefeningen moeten doen voor in het geval van een aardbeving.  In plaats van veiligsoefeningen bij brandalarm, zoals in België, worden kinderen hier 'getraind' op het zich in veiligheid brengen bij een aardbeving en tsunami.
Wij hebben alvast een leerrijke week achter de rug.