zondag 6 maart 2011

aardbeving II

Deze week, letterlijk, een bewogen week achter de rug. Donderdagnacht werd ik om 2u20 gewekt door een aardbeving.  Een schok van 4.7 .  Geen leuke ervaring om dit in het holst van de nacht te beleven.  In plaats van in de deur te gaan staan onder de omkadering, ben ik muisstil in mijn bed blijven liggen, wachtend op wat er nog kan volgen... Mijn grootste bezorgdheid is een tsunami die kan volgen op een aardbeving. Vooral bij aardbevingen in de zee, is er kans op een tsunami.  Gelukkig is het bij die ene schudding gebleven en gelukkig hebben de kinderen het deze keer niet gevoeld.
Op zo'n moment denk ik wel eventjes 'is het wel zinnig hier te willen blijven ?' maar 's anderdaags bij het zien van de zon, de natuurpracht en door er eventjes over gepraat te hebben met de mensen uit de buurt , is het toch wel de moeite om onze stap verder te zetten.  Alleen wil ik dan toch niet dicht bij de zee wonen maar ergens wat hoger of verder gelegen.  Laat ons hopen dat het nu wat rustiger blijft onder de grond...
Donderdag ben ik met de lagere klasjes (year 1 and 2) meegegaan naar Battle Hill.  Een dag vol spelletjes en leerrijke ervaringen.

Vrijdag was er, over heel NZ, een dag georganiseerd om geld in te zamelen voor Christchurch.  De kinderen zijn de ganse dag druk in weer geweest met het maken van allerlei eetbare en niet-eetbare spulletjes die na schooltijd en tijdens de middagpauze werder verkocht.  Het ingezamelde geld wordt gestort op de rekening van Het Rode Kruis.  Er werd ook gevraagd aan iedereen om zich te kleden in rood en zwart, de kleuren van het Rugbyteam van Canterburry (christchurch). 
Nieuw-Zeelanders zijn erg behulpzame, vrijgevige mensen.  Iedereen springt direct ter hulp, zowel financieel als materieel.  Dat is het wat je ook ervaart als je hier rondreist of woont.  Velen zorgen ervoor dat je het goed hebt.
Gisteren, zaterdag, een rustige dag thuis doorgebracht.  Alleen zijn we hier in de buurt bosbessen gaan plukken op een 'blueberry farm', een PYO (pick your own) .  Vorige week hebben we al blueberry muffins gebakken, vandaag proberen we eens een blueberry taart.